- Destinatii
- Experiente
- Incursiuni
- Jurnale de calatorie
- Recomandari
- Sfaturi si idei
- Altele
Ghidul Calatorului: Ce sa NU faci cand esti incepator pe munte - 7 x „asa nu!”
Intotdeauna mi-a placut sa invat din greseli. De preferinta, din greselile altora :) Asa ca: daca esti ca mine, daca ti-ar placea sa te apuci de mers pe munte si, desigur, daca iti place sa fii precaut, poate n-ar fi rau sa bagi la cutiuta cum sa eviti sa ajungi in situatii delicate pe munte.
Asa cum nimeni nu s-a nascut invatat, am fost si eu incepatoare si cred ca singura chestie care m-a scapat de neplaceri a fost faptul ca sunt de fel o persoana extrem de chibzuita si excesiv de organizata. Altfel probabil as fi incasat multe suturi de la natura.. Dar, chiar daca nu esti la fel de „control freak” ca si mine :), vei avea parte de cele mai frumoase ture si te vei intoarce de fiecare data cu povesti de spus la nepoti, luand in calcul urmatoarele:
1. Nu te inhama la mai mult decat poti sa duci – la figurat
Ok, poate ca ti-ai pus in gand sa ajungi pe Moldoveanu sau, stiu eu, sa urci la Babele de-a dreptul, pe Jepii mici. Foarte frumos! Am avut si eu aceste vise si nimic nu se compara cu momentul in care le atingi. Insa asta nu inseamna ca trebuie sa te arunci cu capul inainte si sa pornesti din prima pe astfel de trasee, care fie vorba intre noi, nu sunt chiar de ici de colo. Nu e cel mai greu lucru din lume, mai ales cand vointa si ambitia te dau afara din casa si constati ca poti sa faci lucruri mult mai grele decat ti-ai fi inchipuit, insa pentru inceput, pentru a face fata la efort sustinut si la diferente mari de nivel care trebuie urcate, este bine sa incepi cu trasee mai scurte si mai putin dificile si, treptat, sa avansezi spre trasee din ce in ce mai lungi si mai grele, pana cand vei fi sigur pe puterile tale.
Daca nu stii de unde sa pornesti poti sa incepi cu trasee cu diferente mici de nivel:
- Cota 2000 -> Babele (cruce galbena – 2 ore 30)
- Busteni -> Gura Diham (cu masina/taxi) -> Poiana Izvoarelor ( banda rosie – 1 h 30) -> Cabana Diham (cruce albastra – 45 min) -> Gura Diham (triunghi albastru – 1 ora 30)
- Predeal -> Clabucet plecare -> Cabana Garbova -> Varful Clabucetul Taurului -> Azuga (triunghi albastru – 3 ore 30 – 4 h)
si sa continui cu diferente de nivel un pic mai mari, cum ar fi:
- Timisul de Jos (Dambu Morii) -> Canionul Sapte Scari -> Cabana Piatra Mare (banda galbena - 5 ore)
2. Nu te inhama la mai mult decat poti sa duci – la propriu
Daca nu ai mai urcat pe munte cu rucsacul in spate, poate vei fi tentat sa indesi in el tot felul de lucruri, pe principiul „sa fie”. Mor de ras cand mi-aduc aminte ca in prima tura pe care am facut-o cu innoptare la cabana am carat dupa mine un carnetel A5 cu coperti groase de carton laminat, care, vorba aia, are doar vreo 100 de grame, dar ulterior mi-am dat seama ca fiecare gram in plus conteaza.
Evident, intial nu iti vei da seama exact ce ai nevoie, pentru ca fiecare isi ia pe munte ce considera ca ii trebuie, dar dupa cateva ture vei realiza cam care este lista ta si apoi trebuie sa te tii de ea. Daca vezi ca ai carat mai mult de 2 ori un obiect pe care nu l-ai folosit, scoate-l de pe lista, nu iti trebuie.
In orice caz, ia cu tine doar strictul necesar, pentru ca daca vei urca cu un rucsac imens care te va trage de umeri de nu mai stii ce-i cu tine, iti vei blestema zilele si tura aia va fi departe de una de care sa-ti amintesti apoi cu placere. Dar nici sa dai in extrema cealalta si sa iti pui in rucsac doar apa si un sandvis, ca nici asa nu e bine.
Cand mergi in primele 1-2 ture scurte poti lua un rucsac obisnuit de oras, insa dupa aceea e bine sa investesti in unul de munte, pentru ca cele obisnuite nu sunt deloc potrivite pentru a urca in spate cu ele, iti vor da dureri de spate si tura ti se va parea o corvoada. Mai multe despre rucsac si ce sa iei cu tine pe munte am scris aici si aici.
3. Nu te duce nepregatit fizic
Sa nu crezi ca daca te duci la sala de 3 ori pe saptamana ai conditie fizica pentru munte! Departe de adevar! Oricat de diverse ar fi antrenamentele pe care le faci la aparate, nu iti vei lucra niciodata toti muschii pe care ii folosesti pe munte, sau cel putin nu indeajuns. Este foarte important sa faci acest lucru, insa nu suficient. Pentru turele de munte, cel mai bun antrenament sunt tot turele pe munte, oricat de aiurea ar fi asta.

Poti insa sa faci cateva chestii: antrenamente cardio (ca sa nu gafai dupa 5 minute dupa de urcare) urcat si coborat scari (la stadion sau daca nu ti-e jena de vecini, chiar si la tine acasa pe scara blocului), sprinturi, si cat mai multe plimbari lungi prin oras.
4. Nu te duce nedocumentat sau neechipat
Inainte sa mergi pe un traseu, documenteaza-te asupra traseului citind pe verso-ul hartilor, pe bloguri sau pe site-urile cu trasee, gen carpati.org. Citeste bine descrierea ca sa stii ce te asteapta, noteaza-ti timpul de parcurgere, diferenta de nivel pe care trebuie sa o urci si sa o cobori si cantareste bine daca poti face fata. Nu uita ca, la timpii pe care ii gasesti in harti, indicatoare sau oriunde altundeva, sa aduni cel putin 15-20% in plus, mai ales daca ai si rucsac greu, pentru ca, fiind incepator, nu vei putea sa te incadrezi in timpii de marcaj. De asemenea nu uita sa iei in calcul ora la care apune soarele si sa-ti iei o rezerva suficienta de timp, ca sa nu te apuce noaptea pe traseu.
Nu pleca pe traseu fara sa ai harta la tine, nu pleca fara bocanci, haine potrivite temperaturilor de la munte, apa suficienta (atentie, unele trasee nu au surse de apa pe traseu), mancare etc. si in NICIUN CAZ nu lua cu tine bauturi energizante sau alcoolice, pentru ca te dezhidrateaza groaznic si mai rau iti fac, ca sa nu mai vorbim ca sa te imbeti pe munte e chiar penibil.
5. Nu alerga pe traseu
Ceea ce am invatat pe propria piele e ca, daca nu cunosc dinainte cat dureaza traseul, ce diferenta de nivel am de urcat si de coborat, DE CATE ORI voi urca si de cate ori voi cobori, si care sunt cele mai grele portiuni ale traseului, am mari sanse sa ma epuizez fizic si / sau psihic inainte de a ajunge la destinatie. Eu numesc asta dozarea efortului: stiu ce ma asteapta, drept urmare pot sa fac fata. Daca ma astept sa fie usor si nu va fi, atunci clar o sa iau teapa.
Daca nu stii de la inceput ce te asteapta, poate este tentant la inceput sa bagi viteza si sa iti impui un ritm mai alert, si astfel sa ajungi la jumatatea traseului sleit de puteri, in conditiile in care, fie ca te intorci, fie ca mergi mai departe, iti va fi al naibii de greu. Asadar, mergi de la inceput intr-un ritm potrivit, cu care te simti tu bine, nici prea repede si nici prea incet.
6. Nu te duce singur
Ok, stiu ca multi efectiv nu au cu cine sa mearga la munte, insa mersul la munte singur nu este numai neindicat, ci chiar periculos, daca ai ghinionul sa patesti ceva.
Daca efectiv nu ai cu cine sa mergi, intra initial pe site-uri pe care se organizeaza ture (eu mai merg uneori in ture de pe carpati.org) iar apoi, daca ai prins gustul, poti intra intr-un club montan, dar orice ai face, nu te duce singur!
7. Nu ignora conditiile meteo nefavorabile
Ok, cu totii ne credem Batman la un moment dat in viata, dar stiti vorba aia, viata bate filmul ..
In primul rand, tine minte ca pe vremea asta, in octombrie – noiembrie, la munte deja a nins si exista trasee cu portiuni pe care exista gheata si pe care nu ai ce cauta. Aceeasi chestie se aplica si primavara, cand, pe astfel de trasee, zapada si gheata persista chiar pana in iulie. Ca incepator, cel mai bine e sa mergi vara (nu uita crema de soare!!) sau, daca vrei neaparat sa incepi de acum, sa mergi pe trasee usoare prin padure, la altitudini mici.
In al doilea rand, nu te duce la munte daca se anunta vreme instabila sau ploaie! Pentru a afla cum e vremea eu intru pe site-ul ANM si ma uit la nebulozitate (gradul de acoperire al cerului cu nori). E singurul site pe care ma bazez si poti vedea joi dupa masa cum va fi sambata, si vineri dupa masa cum va fi duminica. Eu niciodata nu imi bat in cuie ca merg in tura X in weekendul Y, caci cu 2 zile inainte de weekendul Y s-ar putea sa aflu ca va ploua non stop sau ceva de genu… Ca sa mergi pe munte trebuie sa fii cat de cat flexibil si sa poti sa decizi vineri daca pleci sa nu.
Apoi, daca ai pornit pe traseu si te prinde vreme rea, nu intra in panica, stabileste-ti variantele si cantareste-le bine. Nu intru in prea multe discutii ca sa nu intru pe teren minat, insa cert e ca siguranta ta depinde de deciziile pe care le iei in situatii de genul acesta si pe munte o idee foarte buna este sa nu te pripesti.
Cel mai oportun ar fi un exemplu concret: Am plecat intr-o zi de decembrie extrem de senina cu gandul de a merge de la cota 2000 pana la Babele si apoi la Crucea Caraiman. Cand am coborat din telecabina la cota 2000, am dat de vant puternic, insa cum am coborat un pic pe traseu, s-a domolit.

...si privelistea era extraordinara...
Cand am ajuns la Babele vantul era pe pozitie, daca pot sa spun asa, insa noi…not so much… Abia daca ne mai puteam tine pe picioare. Telecabina care ne-ar fi dus in Busteni nu mergea, iar spre Cruce nu vedeai nimic din cauza zapezii spulberate continuu de vant si a unor nori josi. Ce sa mai, erau conditiile ideale cu care puteam sa ma duc la aia de la Taft si sa ii dau in judecata pentru ca nu-mi rezista coafura :)))

...poza chiar nu e miscata...
Nu aveti idee cam cat de mult imi doream sa ajung la Cruce, si cam cat de incapatanata sunt, insa dupa ce am cantarit foarte bine situatia am realizat ca cea mai buna varianta era sa renunt si ma intorc la cota 2000, astfel as fi intrat intr-un mare bucluc.
Ceea ce vreau sa spun e ca trebuie sa stii ca daca decizi sa te intorci din drum la un moment dat si nu ajungi unde ti-ai propus, nu e sfarsitul lumii, ci dimpotriva, e o decizie care te poate scapa de probleme mai mari decat ai putea sa gestionezi in conditiile respective.
Ar mai fi multe de spus, dar… de-ajuns cu teoria! Fuga la munteeee!
Citeste cele 47 COMENTARII si spune-ti parerea!
Comentarii (47)
Trimis de Traveling Hawk la 05-11-2010.
Subscriu, Alexandra, la tot ce ai spus. Totul reflecta propria mea experienta de mers pe munte, ai mare dreptate in tot ce ai afirmat. Victimele muntelui sunt, de obicei, cei care nu procedeaza ca tine, "vitejii" care rad si merg inainte, din nefericire uneori spre propriul sfarsit...De cate ori nu vedem la TV nenorociri intamplate pe munte ?! Trebuie sa stim ca, oricand, Muntele e mai tare decat noi si, de aceea, trebuie sa ne pregatim temeinic pentru a ne bucura cu adevarat de iesirile in natura. Altfel, ele devin un chin si ne indeparteaza de munte. Din curiozitate, poza aceea prima dupa indicator, e cumva dintr-o tura de creasta in Fagarasi (seamana peisajul)?
Trimis de Alexandra la 05-11-2010.
Da:) Toate pozele, mai putin ultimele 3, sunt din tura de creasta in Fagaras pe care am facut-o vara ce a trecut.
Intr-adevar, multi iau mersul pe Munte ca o joaca si de asta se intampla atatea...
Trimis de Bogdan la 05-11-2010.
maine plec singur pe Vf. Omu :) chiar n-am cu cine, bine nici nu mi-am dat interesu sa gasesc pe cineva...
Trimis de Liliana la 05-11-2010.
F fain articolul! Multumesc. Eu is din aia care vor sa iasa la ture de munte, dar nu stie mare lucru despre ce, cum, samd. Si art cu rucsacii e super!
Trimis de Aliceee la 05-11-2010.
Foarte bun articolul! L-am citit de-a amanuntul si cred ca am invatat cateva lucrui pe care sper sa le si pun in practica candva
Trimis de Alexandra la 05-11-2010.
@ Bogdan: pe ce traseu pleci? Sper ca nu pe Jepii mici....
@ Liliana si Alice: Multumesc mult! Ma bucur daca v-am fost de folos!
Trimis de Bogdan la 05-11-2010.
Pai m-am saturat si de Jepii Mari, vreau sa incerc Jepii Mici. De ce nu Jepii mici?
Trimis de Alexandra la 05-11-2010.
Pai, in primul rand, ai mai fost pe acolo vara, ca sa stii cum e traseul?
In al doilea rand, e gheata pe acolo... in conditiile in care sunt portiuni periculoase chiar daca nu ar fi...
Eu am gasit saptamana trecuta gheata si la 1300 m..
Nu stiu, eu nu te-as sfatui sa faci asta dar... in fine...conteaza si ce experienta ai...
Trimis de Bogdan la 05-11-2010.
Am vrut sa merg azi si sa evit jepii mici dar era telecabina in revizie :( maine sa vad, am conditie fizica destul de buna, experienta nu foarte multa...
Trimis de Alexandra la 05-11-2010.
Conditia fizica nu te ajuta atunci cand de exemplu aluneci pe gheata ...
Daca esti atat de determinat sa mergi totusi... nu pot decat sa iti doresc multa bafta si sper sa fie totul ok!
Povesteste-ne cum a fost cand revii!
Trimis de Bogdan la 06-11-2010.
Am revenit... a fost o zi super frumoasa, senina. Am urcat cu telecabina pana la Babele si am facut 1 ora si 18 minute pana la cabana vf. Omu :) un timp destul de bun. De la cabana am coborat pe valea Morarului, mi-a zis cineva, nu stiam cum se numeste si apoi am orbecait prin padure pana am ajuns la un parau si pe langa el pana la Gura Diham. Am vazut peste 15 capre negre cred:) Se pare ca nu e gheata pe jepii mici, din ce-am inteles de la cineva care a coborat pe acolo.
Trimis de Alexandra la 07-11-2010.
Ma bucur tare mult ca te-ai intors cu bine! :)
Foarte norocos ai fost cu caprele! :)
Este posibil sa nu fi fost gheata, dar nu e mai bine ca nu ai riscat? :) Vorba de mai sus: paza buna... :)
Cum a fost la telecabina? Aglomerat ca de obicei?
Trimis de Alexandra la 07-11-2010.
Valea Morarului este un traseu nemarcat... Cam asa e...n-ai riscat pe Jepi, dar ai riscat sa te duci singur pe un nemarcat... numai tu stii de ce ai vrut sa faci asta.... Tot ce pot sa spun ca ai fost norocos...
Trimis de Alexandra la 07-11-2010.
Ah, cumva ai vrut sa pui in practica ce ai invatat la Survival camp? :P
Trimis de Bogdan la 07-11-2010.
ah mi-ai verificat blogul... n-am invatat nimic la survival camp :)) chiar puteam lejer sa-l invat eu pe asa zisu "instrucor"... puneam in practica tehnicile lui Bear Grylls.
Trimis de Alexandra la 07-11-2010.
Ok, ok, dar chiar nu esti de acord cu mine ca e periculos sa mergi singur pe un nemarcat?
Trimis de Alexandra la 07-11-2010.
Bogdan, nu vreau sa te superi pe mine, dar cum se poate simti cineva in stare sa faca un traseu pe care nu-l cunoaste?
Cum spuneam si la inceputut articolului.. cel mai bine ar fi sa incercam sa invatam din greselile altora, pana nu e prea tarziu sa invatam din ale noastre...
Incearca sa te pui in pielea celor care nu s-au mai intors de pe un traseu... crezi ca ei nu s-au simtit in stare? Multi chiar cunosteau traseul, si tot au avut ghinion...
Trimis de vali23 la 07-11-2010.
ascult-o pe Alexandra Bogdane nu mai fi incapatanat :)) te urasc ptr ca nu mi-ai zis de Omu weeck asta !!!
Alexandra fff interesant articolul !
Trimis de gabriel la 08-11-2010.
La treaba asta cu sala cred ca trebuie sa fii mai precauta. Daca dai de unul/una care se duce de 3 ori pe saptamana (mie mi se pare destul de mult) si trage bine pe muschii picioarelor, ai abdomenului si putin spate si mai baga si o ora de alergare sau pe bicicleta (deci acopera si partea de antrenament de ritm cardiac mare) s-ar putea sa se supere nitel si chiar sa sustina ca pana la urma un antrenament bine facut in sala de 3 ori pe saptamana, in fiecare saptamana, il aduce intr-o forma fizica de urcat mai buna decat a unuia care se duce la sfarsit de saptamana pentru o tura la munte, si nu chiar in fiecare w-e pentru ca vremea s-ar putea sa nu il lase.
Ma rog, tocmai am incheiat o fraza enorma pentru care iubita mea m-ar dojeni putin, incercand sa spun ca e bine sa te feresti sa enunti maxime dintr-astea pentru ca sunt foarte usor de combatut. Risti sa pari condescendenta si, avand in vedere ca nu esti o specialista recunoscuta in antrenamente de sala, nu ai foarte multa credibilitate.
Si nu, eu nu fac sala de trei ori pe saptamana :)
Trimis de Alexandra la 08-11-2010.
Gabi, hai nu fii rautacios! :P
Nu am enuntat nicio maxima.
Nu am zis ca: cineva care merge DOAR la munte are o conditie fizica mai buna decat unul care merge la sala si face ce ai spus tu.
Am spus ca: daca te duci doar la sala s-ar putea sa ai surpriza ca nu faci fata la efort sustinut pe munte. Pentru ca la sala te antrenezi sa zicem 1 ora, insa pe munte mergi ore intregi, si nu se compara.
Nu sunt specialista ci vorbesc din experienta personala si a unor prieteni care merg regulat la sala si mi-au spus ca obosesc repede pe munte. Mi se pare suficient cat sa afirm ce am afirmat. Nu crezi? ;)
Trimis de gabriel la 08-11-2010.
Nu sunt mai rautacios, spuneam ca s-ar putea gasi unii ofensati si iti dadeam un sfat sa te feresti de maxime. Si nu, nu ai un numar destul de mare de subiecti pentru statistica ta, ca sa poti spune asa.
Trimis de Alexandra la 08-11-2010.
Pai daca tot suntem la numar de subiecti, tu ai un numar destul de mare de persoane despre care stii ca "se duc de 3 ori pe saptamana si trag bine pe muschii picioarelor, ai abdomenului si putin spate si mai baga si o ora de alergare sau pe bicicleta (deci acopera si partea de antrenament de ritm cardiac mare)"?
Trimis de gabriel la 08-11-2010.
Nu, dar eu nu am enuntat maxime, am spus ca e posibil sa fie unii..., ca se poate sa gasesti..., dai de unul care. Eu nu am spus o regula, m-am ferit de asta.
Daca veneam si spuneam: "ba te inseli, un ins care face sala cu cap sigur urca bine si pe munte", atunci ai fi fost in pozitia sa-mi poti amenda spusele ca mai sus.
Consider ca e destula retorica pe subiectul asta, cred ca ai inteles ce vreau sa spun dar poate felul direct in care am spus-o a deranjat cumva. N-am vrut sa te supar, decat sa dau un sfat care mie mi s-a parut constructiv.
Trimis de Alexandra la 08-11-2010.
Hai domle ca nu s-a suparat nimeni :P
Dar eu cred ca e multa retorica pe orice chestie pe care am scris-o, de fapt pe orice subiect din lume... mereu se va gasi cate unu sa conteste ce scrie altul...
Trimis de Calin la 09-11-2010.
Imi plac mult pasii pe care-i descri aici. Chiar daca sunt un impatimit al mersului pe munte, chiar daca multe le stiam, poate ca nu stiam sa le redau atat de clar ca tine. O sa-ti urmaresc articolele o vreme.
Trimis de Alexandra la 09-11-2010.
Multumesc mult de tot Calin!
Sper ca "vremea" aceea sa fie cat mai lunga :)
Trimis de Alexandra la 11-11-2010.
@Vali: Sa inteleg ca tu si Bogdan va cunoasteti nu? :))))
Trimis de Elena la 13-11-2010.
Sunt multe de zis despre ce sa nu faci pe munte! Cum ar fi daca mergi cu cortul..sa nu-ti lasi mancarea in cort! Altfel te vei trezi cu Mos Martin peste tine!
Trimis de Bogdan la 14-11-2010.
Am coborat azi pe Jepii Mici... nu mi sa parut un traseu dificil, bine nu e pentru toata lumea, e un traseu de omorat genuchii anyway :)
Trimis de Alexandra la 15-11-2010.
@ Elena: Oh da.... tu te-ai gandit mai departe... eu m-am gandit doar la cei care merg pe munte primele dati, cu rucsacel mic, nici prin cap nu mi-a trecut ca ar putea merge cu cortul. Ai mare dreptate cu mancarea in cort...
Probabil va trebui sa mai scriu un articol special pentru cei ce merg in primele ture cu cortul :)
@Bogdan: Bravo! Te-ai gandit bine sa il cobori prima data, in loc sa il urci, altfel ti s-ar fi parut mai dificil... :)
Ai zis bine, nu e pentru toata lumea.
Si, cum a fost? A fost vreme super nu?
Trimis de Bogdan la 15-11-2010.
Vreme super frumoasa... funny fact: am gasit un clopot legat de un lant si l-am luat in speranta ca voi gasi un cioban sa il dau, si-am mers cu clopotu in mana tot traseul de la Piatra Arsa la Babele, in cabana Babele... spre Crucea Eroilor :)) adunand multe zambete si priviri de la cocalari:)) mi-au zis si mai multe fete "Buna" ... ce numai patisem pe munte =))) Plecasem cu plugusoru cu 1 luna si ceva mai devreme :d
Trimis de Alexandra la 15-11-2010.
:))))) Super funny!
Si pana la urma ce traseu ai facut de la inceput la sfarsit?
Trimis de Bogdan la 15-11-2010.
Sinaia - Cota 2000 cu telecabina - Piatra Arsa - Babele - Crucea Eroilor - Cabana Caraiman - Jepii Mici :)
Trimis de Alexandra la 15-11-2010.
Foarte frumos! Bravo!
Am trecut si eu sambata dimineata pe acolo in drum spre Harghita, si asa frumos se vedea Crucea ca mai, mai ca era sa opresc si sa las planurile balta ca sa urc iar la Cruce :P
Trimis de diana la 16-11-2010.
buna! am citit cu mare atentie comentariile voastre . va admir pt ceeace faceti. si alexandra multumesc pt articol fffoarte folositor. bafta dragilor.
Trimis de TuristRural la 21-12-2010.
Frumos articol!
eu folosesc http://www.mountain-forecast.com/
are prognoze pe altitudine pentru multe masive montane din Ro ;)
Trimis de Alexandra la 21-12-2010.
Multumuim!
Sunt verificate prognozele? Adica s-au adeverit ? :)
Trimis de TuristRural la 21-12-2010.
le-am folosit si pe munti inalti ( 5000m), si au fost ok.
dar am intampinat si unele "probleme" ....in principiu sunt ok
Trimis de vsorinel la 04-06-2011.
Imi place cum suna astea:
- sa te imbeti pe munte e chiar penibil;
- sa ma duc la aia de la Taft si sa ii dau in judecata pentru ca nu-mi rezista coafura
Trimis de Georgiana la 25-07-2011.
Hey salut, am citit articolul, este super. Duminica ma duc la munte, stau 1 saptamana, am facut asa un traseu pentru aproape toate zilele, trasee usoare insa este unul de care nu-s prea sigura pentru ca nu am prea multe detalii, si anume traseul Cabana Babele- Vf. Omu , cu telelcabina pana la babele impreuna cu iubitul meu . Suntem incepatori, am mai fost pana la urlatoarea,cabana gura diham si dambu morii-canionul 7 scari-valea ursilor -dambu mori si apoi cu maxi pana in busteni unde aveam cazare. Cat de periculos este traseul Babele-Vf. Omu, este recomandat pentru incepatori? Sun ursi pe acolo, adica pe la ora 11 dimineata am putea avea o intalnire de gradul 0 cu un urs?
Trimis de mihai la 02-09-2011.
ursul urca rar in golul alpin.eu unul nu am vazut ursi pe platou












