Ghidul calatorului: Lista de echipamente de munte si magazine de profil

DSC_0316Mi-aduc si acum aminte cat de dezorientata eram cand m-am apucat serios de munte si nu stiam incotro sa apuc si de unde sa-mi iau echipamentele. Astfel am inceput sa caut magazine de profil in Bucuresti, si ulterior in alte orase din Romania, pentru ca, din pacate, nu sunt chiar cata frunza si iarba.

Aducandu-mi eu asa aminte, m-am gandit ca n-ar fi rau sa impartasesc cu lumea lista mea de echipamente pe care le bag in rucsac cand plec pe munte, insotita de magazinele din care le-am procurat, ca poate cine stie, mai sunt si altii ca mine care nu stiu de unde sa inceapa.

Tin sa mentionez ca lista de echipamente este valabila pentru ture de vara, cu cortul. Daca nu mergeti cu cortul, veti taia de pe lista articolele corespunzatoare. Pentru ture de iarna se inlocuiesc pantalonii de trekking cu suprapantaloni, se ia geaca speciala de iarna pentru munte si obligatoriu parazapezi, fes si manusi. Ma rog, ar fi o discutie mai lunga si probabil voi face un articol separat la un moment dat.

Mi-am facut un checklist de echipamente cam de la primele ture pe munte, pentru ca am constatat ca e foarte usor sa uiti ceva acasa, care se poate dovedi a fi foarte important, mai ales atunci cand lipseste :) Ulterior am modificat lista in fel si chip, pentru ca pe parcurs imi dadeam seama ca mai trebuie sa iau ceva, sau ca sunt unele lucruri la care trebuie sa renunt, pentru ca nu le folosesc. Acelasi lucru e bine sa-l faceti si voi, in functie de experientele voastre, lista pe care am intocmit-o eu avand doar scopul de a fi un punct de reper.

Sa incepem cu artileria grea, adica articolele in general mai grele, mai costisitoare si / sau mai voluminoase:

Cortul, sacul de dormit, rucsacul, bocancii, izoprenul/salteaua

Cortul nostru este un Trimm Alfa D, de 2 persoane, care imi place foarte mult. Se monteaza foarte usor si foarte repede, a rezistat la vant si ploi, are plasa de tantari, pentru cazul in care vreti sa lasati aerul sa intre inauntru, dar nu si insectele nedorite. Noi l-am imprumutat de la cineva cu inima mare, insa il gasiti de cumparat de la Alpin expe, Craimont. Mai multe despre corturi am scris aici

Sacul meu de dormit este un Pinguin Mistral, confort -5 grade si al prietenului meu este Atta Trekker M. Despre ei am vorbit in detaliu in Ghidul Calatorului: Sacul de dormit. I-am comandat de la magazinul Mormotaland, din Cluj. Mai multe despre saci am scris aici.

Rucsacul meu este un Quechua 40 l luat de la Decathlon (nu se regleaza pe inaltime si nu prea e bun pentru barbati), iar prietenul meu are un Solitaire Scout 60 l, luat de la Ascent, si un Milo Lahap 45 l, luat de la Nootka.  Al meu imi place foarte mult ca nu se deschide doar pe sus, ci si prin intermediul unui fermoar care iti permite accesul la tot interiorul. Asta e foarte util. Insa nu-mi place ca are buzunare laterale tip wand, cu fermoar, in care nu mi-e usor sa pun apa. Cel Solitaire e fain ca are compartiment separat pentru sacul de dormit la partea de jos,are buzunare deschise, in care pot pune apa si se poate regla pe inaltime, in functie de lungimea spatelui celui care il poarta. Cel Milo nu are compartiment la partea inferioara, dar este foarte comod. Inainte de Solitarie a avut un Atta Serac 60 l care nu prea i-a placut. Pentru mai multe detalii despre cum se alege si cum se impacheteaza lucrurile in rucsac, cititi Ghidul Calatorului: Rucsacul.

rucsac Quechua

Bocancii de vara ni i-am luat de la Decathlon, sunt ambii Quechua Forclaz 500 ventiv, pentru 3 sezoane, impermeabili. I-am ales de acolo pentru ca mi s-au parut ieftini pentru ceea ce ne doream noi. Nu au insa talpa Vibram. Am probat tot de la Quechua, modelul cu Vibram, dar mi se pareau cam incomozi, pe cand acestia pe care i-am ales eram foarte comozi cand ii puneam in picioare. S-au comportat foarte bine pe orice fel de teren, chiar si pe lespezi, pasaje de catarare cu sau fara lanturi, etc. Mai multe despre bocanci am scris aici.

Later update: acum, la 4 ani de utilizare intensiva, cer pensionare.

Salteaua am luat-o tot cu imprumut, o data cu cortul, este Thermarest ProLite, si am vazut ca se gaseste la Alpin expe. Este geniala pentru ca este autogonflabila si e cea mai usoara saltea pe care am vazut-o. Are 480 grame si pe deasupra ocupa si foarte putin loc, cam jumatate cat ocupa un izopren. Insa este totusi destul de scumpa. In afara de acestea Thermarest, am vazut o gama variata de saltele autogonflabile, insa toate sunt mai grele de atat, si in cazul asta mie mi se pare ca nu se merita. Daca nu sunteti dispusi sa cheltuiti prea mult pe o saltea, solutia ideala este un izopren cat mai gros posibil (sunt si la 18 mm). Mai multe despre saltele si izoprene am scris aici.

Haine pentru ture de vara

Pantaloni de trekking: avem amandoi niste pantaloni Trimm, usor elastici si cu uscare rapida. Inainte de asta am avut de la Quechua, dar nu prea ne-au placut.

Tricouri: avem tricouri speciale de trekking luate de la Decathlon (din material sintetic), care se usuca repede. Se gasesc cam in toate magazinele de profil, dar cred ca in Decathlon sunt ceva mai ieftine decat in rest. Nu folositi tricouri din bumbac pentru ca acestea retin umezeala si nu se usuca, mentinand spatele rece. De aici pot aparea probleme destul de grave de sanatate.

Bluze. Avem doua bluze din lana Merino, foarte bune pentru ca sunt subtiri si usoare dar calduroase. Se pot folosi si pe dedesubt, ca si strat intermediar, dar si direct pe piele, fiindca uneori e prea frig cu tricoul.

vara pe creastaGeaca de vant si ploaie: Eu am o geaca Trimm impermeabila si rezistenta la vant, iar Cristi o foita impermeabila si rezistenta la vant, cumparata de la Craimont.

Pelerine de ploaie: initial am avut niste pelerine mici, de la Decathlon, insa nu sunt excelente, pentru ca nu au snur la gluga si nu stau bine pe cap. Ulteior am cumparat una mare, tot de la Decathlon, din aceea care ajunge pana la gambe. E mult mai ok.

Bluza si pantaloni de polar: Pantalonii de polar sunt buni pentru a dormi cu ei noaptea, dar iarna pot fi folositi si pe sub suprapantalon I-am luat de la Ascent, dar se gasesc si la Decathlon si la alte magazine. Bluza de polar nu trebuie sa lipseasca din nici un rucsac. Eu am doua polare de la Decathlon, unul mai ieftin si mai subtire, altul un pic mai gros, si un al treilea din Polartec, cu fermoar de sus pana jos, ceva mai gros, de la Gotech. De toate sunt foarte multumita.

Sosete: avem niste sosete speciale pentru trekking de la Decathlon. Merita investita. E bine sa aveti cel putin 2 perechi de schimb in rucsac.

Caciula si manusi: nu va mirati, chiar daca e vara, in caz de vant foarte puternic acestea sunt necesare. Noaptea la cort e bine sa dormiti cu fes in locurile in care temperatura scade foarte mult pe timp de noapte (in general la altitudini mari). Eu vara imi iau cu mine niste manusi subtiri, cumparate din Franta de la un magazin de munte.

Incaltaminte de schimb: din propria experienta, cand am ajuns la cabana sau dupa ce am montat cortul, am simtit nevoia sa-mi scot picoarele din bocanci. Ideali sunt niste adidasi, insa eu una nu am adoptat varianta asta pentru ca mi se par prea grei, asa ca am luat niste papuci obisnuiti.

Daca va stiti frigurosi, si stiti ca mergeti intr-un loc unde se face foarte frig seara si noaptea, chiar si vara fiind (gen Vf. Omu, Lacul Bucura) e bine sa mai luati o bluza si un pantalon de pus pe dedesubt.

Accesorii

Bete de trekking: acestea nu sunt obligatorii, insa s-a demonstrat ca preiau din greutate in cazul unui rucsac greu sau daca sunteti mai corpolenti. Eu le folosesc uneori si daca nu am rucsac, pentru ca ma ajuta sa-mi impun un ritm de mers. Le-am luat pe ale mele de la Decathlon, varianta fara antisoc, si sunt foarte multumita de ele. Nu luati bete ieftine din supermarket ca se strica imediat. Mai multe despre bete am scris aici.

bete telescopice de trekking

Frontala: este un accesoriu obligatoriu, pe care il veti folosi noaptea la cort, insa si in cazurile in care, din anumite motive neprevazute, va va prinde seara pe traseu. Noi avem doua, cumparate de la Decathlon, una Quechua, ceva mai slabuta, si una Petzl, de 23 de lumeni, ceva mai buna. Tot la acest capitol, asigurati-va ca ati pus in rucsac si baterii de rezerva. Mai multe despre frontale am scris aici.

Husa de rucsac: este la fel de musai ca si pelerina de ploaie, pentru ca in lipsa ei, apa va patrunde in rucsac si va uda tot.. si atunci sa vezi distractie! Pe ale noastre le-am luat de la magazinul Himalaya, una este Solitaire si alta Mammut. Ambele sunt foarte ok.

Palarie/sapca, ochelari de soare, crema de soare: toate obligatorii pentru a va proteja ipielea si capul de soare. Si pe munte soarele este foarte puternic, poate si mai si ca la mare, asadar atentie. Noi am luat palarii si ochelari de la Decathlon si Nootka.

Trusa medicala: neaparat incropiti o trusa medicala, daca nu doriti sa cumparati una deja facuta, care poate e mai scumpa. Aici am scris un articol detaliat despre trusa medicala.

Perne gonflabile: nu sunt musai, mai ales daca nu sunteti dependenti de perna, insa eu am simtit nevoia si am luat o perna de la Decathlon. Ocupa putin loc si mi se par ieftine.

Fluier: eu il folosesc pentru a mai fluier din cand in cand atunci cand ne aflam singuri, in padure. Teoretic ar trebui sa tina ursii departe. Recomand unul din metal, nu din plastic.

Articole de gospodarire:

Prosop mic, pungi de plastic, pungi de gunoi (gunoiul nu se lasa pe munte), vase (cana si oala) si primus, servetele, hartie igienica, sapun, cutit (am lua pliabil de la Ascent), furculingura.

Primus (arzator + butelie) am luat de la Ascent, dar cred ca sunt mai peste tot, mai putin la Decathlon, acolo nu cred ca am vazut. In schimb am vazut vase si furculinguri. Primusul si vasele nu sunt obligatorii, dar eu am vazut pe pielea mea de ce e bine sa le ai. Am mancat intr-o seara la cort o salata gen conserva, de la care mi s-a facut foarte rau in timpul noptii si a doua zi, si astfel nu am putut pleca in ziua aceea nicaieri. De aceea mi-am dat seama ca e bine sa mananc seara mancare calda, si de aici necesitatea primusului.

Evident, in afara de toate astea, in rucsac se pun obligatoriu apa (in functie de anotimp, sursele de apa de pe traseu, atentie NU bauturi energizante gen burn, redbull), mancare (in functie de durata turei), dulciuri (ciocolata, batoane, fructe deshidratate, etc.), busola si HARTA!

Hartile mi le-am cumparat de la Ascent, Craimont, Montrek, si unele le-am comandat prin posta de la Mormotaland.

Iata si lista magazinelor de echipamente de munte pe care v-am promis-o, la care va rog sa aduceti completari, daca mai cunoasteti si alte magazine:

Decathlon – Bucuresti

Altisport – Cluj

Proalpin – magazin online

Edelweiss Outdoor shop

In afara de Decatlon, de la toate aceste magazine, din cate stiu, se poate face comanda prin posta sau curier, daca sunteti din alt oras. Eu am facut pana acum comanda prin posta de la Mormotaland, Nootka Cluj, Alpin Expe si a fost super ok. La Decathlon, orice produs de pe site urile www.decathlon.fr sau www.decathlon.co.uk este disponibil la comanda. Produsul va fi adus in magazin si veti merge sa il luati de acolo.

In final, v-am pregatit lista cu echipamente de luat pe munte, pe care o puteti descarca in format pdf aici.

Ti-a placut articolul? Aboneaza-te la newsletter si primesti o data pe luna cele mai noi materiale pe mail.
Daca ai cont pe Facebook, hai să ținem legătura și acolo.

Tags

About the author

Alexandra

Facebook Website

Alexandra recunoaste cu mâna pe inimă că este dependentă de munte şi... nu se trateaza. Ii puteti urmari aventurile montane si nu numai pe bloguldecalatorii.ro

69 Responses

1. Mihai

Felicitari pentru initiativa!
    Sper ca il cel mai scurt timp (cand o sa am putin timp) sa fac o lista pentru avansati.
    Promit ca o sa iti trimit link :P.
    Totusi…unde pui atat echipament in 40l?

2. Alexandra

Pentru avansati? In ce sens? Adica pentru ture tehnice? Daca te referi la ce am spus mai sus, legat de geaca, in afara de geaca impermeabila si windstopper, ce alte echipamente crezi ca i-ar trebui unui avansat si nu unui incepator?

Oricum, abia astept linkul!

Cat despre cum pun atatea in rucsac de 40, pai… eu nu merg singura pe munte, merg cu prietenul meu, care are de 60l, si impartim cortul in 2 si unele chestii le ia el (de ex. trusa medicala). In rest cam tot ce imi trebuie imi incape.

3. gabriel

Am dormit in vacanta de anul asta vreo 14 nopti la cort, poate mai mult. Din experienta de anul asta as adauga listei tale cel putin un prosop fast dry, dintr-alea din nu stiu ce material minune care absoarbe foarte multa apa, se stoarce si se usuca in 30min si ocupa foarte putin spatiu, dar foarte putin :).
    Un briceag (cutit, desfacator conserve, penseta pentru tepi, tirbuson pentru noptile romantice, etc) bun e si ala o chestie de ajutor, Victorinox, Wenger, si altele. Un sac de compresie pentru haine iti da ceva mai mult spatiu in rucsac.
    Si tot din exprienta, pentru saltelele gonflabile, neaparat un set de reparatie in caz de “pana”.

4. Lexxel

Faina lista! din pacate am gasit-o cam tarziu chiar azi mi-am luat Bete de trekking din Auchan :( sper sa nu se strice asa repede cum spui

5. Valentin

Buna,
    Iti multumesc ca ai introdus si site-ul meu pe lista ta de magazine montane.
    Este vorba de http://www.echipmont.ro si cu siguranta vor mai aparea si alte brand-uri acolo.
    Astazi am obtinut acordul din partea Solitaire, rucsaci produsi in Romania, destul de apreciati de cei din Ploiesti.

Inca odata multumesc!

6. adi

trebuie facute 2 mari categorii pt tipul de excursie:iarna si vara, fara sa intram in echipament tehnic daca necesita tura.
    ce consider ca ai uitat:GPS, in loc de busola (daca e nevoie) ,crema insecte, bricheta sau amnar in loc de chibrite, o pereche bocanci buni si adaptati sezonului + o pereche sandale treking pt stat la cort (vara), unele piese de lenjerie sau echipament pot fi inlocuite dar e la latitudinea fiecaruia.EX:pelerina de ploaie..inutila daca ai geaca si suprapantaloni.
    Exista echipamente care au in dotare unele piese trecute de tine in lista..de ex, rucsac-ul are fluier la tridentul de fixare al centurii pectorale-inclusiv cei de la Quechua, ca sa nu transporti 2 fluiere:)s.a.m.d.

7. Alexandra

Adi, chiar de la inceputul articolului am specificat faptul ca lista este pentru incepatori.

Si atunci, de exemplu, un incepator nu isi va lua din prima un GPS.

Pe urma, cred ca oricine nimereste un rucsac cu fluier, e in stare sa-si dea seama ca nu are rost sa “transporte 2 fluier”, care fie vorba intre noi cantareste f “mult”.

De crema de insecte eu sincer nu am avut nevoie, poate pentru ca am campat la altitudini mai mari.

Bocancii nu cred ca i-am uitat, iar sandalele de trekking dupa parerea mea nu sunt bune pentru stat la cort.

8. adi

sa nu te superi pt ce am zis , articolele tale sunt ok, doar ca dupa parerea mea mai ai de completat si corectat in ele.
    Asa ca exercitiu-sa intelegi de ce spuneam ca e bun GPS-ul… gandeste-te daca ajungi in situatia in care esti pierduta pe un traseu la ce iti ajuta busola si harta:) aceste instumente te ajuta doar in cazul in care tu stii unde esti :)altfel sunt inutile, in schimb GPS-ul schimba total datele problemei.
    Apropos de crema de insecte, in toti muntii nostrii in etajul conifere si gol alpin vei gasi musculite care te vor pisca fara incetare(sau care vor roii in jurul tau de-a lungul traseelor cat e ziua de lunga) iar daca nu ai o crema buna impotriva insectelor-e f f deranjant dupa a 2-a zi cand te scarpini peste tot.in leg cu sandalele..eu le folosesc inclusiv pe traseele turistice, am facut toti muntii nostrii inalti far pr in sandale…cu bocancii in rucsac, plus ca daca ai sectoare de chei in care esti nevoit sa intri in apa sunt cele mai recomandate-evident…le poti inlocui cu incaltaminte usoara la cort..dar avand in vedere greutatea si utilitatea lor, probabil e cea mai buna alegere:)(cred ca de aia se si folosesc si le produc firmele de echipament , in detrimentul tenisilor de exempul)
    cu fluierul era un exemplu ca sa intaresc faptul ca daca te documentezi aupra echipamentului poti salva kg bune ..nu era vb de greutatea fluierului :)
    Stiu ca , par destul de carcotas in comentariile mele, dar unele lucruri care le treci in articole si nu le cunosti f bine pot induce in eroare mai ales un incepator:)
    Scuzele mele daca am deranjat cu ce am scris, oricum te sustin pt. munca pe care o faci aici.

9. Alexandra

Iti multumesc Adi pentru sustinere, insa cam ai dreptate ca pari carcotas. Si stii de ce? Pentru ca te exprimi ca si cum eu n-am fost in viata mea pe munte si habar nu am, ce-i drept printre randuri, ca sa nu bata la ochi.

Expresiile “sa intelegi de ce spuneam ca e bun GPS-ul”, “in toti muntii nostrii in etajul conifere si gol alpin vei gasi musculite” si mai ales “unele lucruri care le treci in articole si nu le cunosti f bine” denota asta.

Cred ca iti imaginezi ca stiu si eu la ce e bun un GPS si o sa consider ca explicatia era de fapt ca sa inteleaga si incepatorii despre ce este vorba. Iar cand spui “vei gasi” e ca si cum eu saraca de mine nu am fost in viata mea, dar cand ma voi duce voi gasi. De ultima expresie nici nu mai zic…

Nu te supara pe mine ca am zis asta dar e urat sa vorbim cu altii ca si cum am fi superiori, mai ales daca nu ii cunoastem… Eu inteleg ca daca spui ca ai umblat in toti muntii nostri ai mai multa experienta ca mine, dar asta nu inseamna ca e ok cum pui tu problema.

Eu imi mentin parerea ca un incepator nu are nevoie din prima de un GPS, sau ok, cel putin incepatorii care nu isi permit sa isi cumpere unul, pentru ca sa nu uitam ca este scump. Si nu cred ca sunt multi acei incepatori care au bani de asta.

Un incepator da deja o gramada de bani pe echipamentele de baza, cum ar fi bocanci buni, rucsac, etc… Daca ii spui ca are nevoie din prima si de aia, si de aiai, si de ailalta, atunci incepe sa se cam razgandeasca. Omul se descurajeaza usor, mai ales cand e vorba de ceva nu foarte usor, cum e mersul pe munte.

Si mai e o chestie. Tu spui ca ai mers cu bocancii in rucsac si cu sandalele in picioare. Asta poti sa faci doar daca nu te duci cu cortul si nu ai deja rucsac greu. Eu, ca fata, nu imi permit sa fac asta daca mai am inca vreo 8-10 kg in spate. Nici n-am loc si nici nu as putea duce 1,5 – 2 kg in plus…

Eu zic sa lasam lucrurile asa cum sunt…

10. Alexandra

Da, pentru un baiat ala e rucsac greu, dar o fata nu poate cara atata. Ca sa nu ai probleme cu spatele si alte prbleme medicale, nu se recomanda sa cari mai mult de 20% din greutatea ta…

Iar daca iti iei 10 kg pentru o tura de o zi, atunci inteleg despre ce este vorba. Tie iti place sa iei multe la tine si poti cara, dar asta nu inseamna ca e si bine :)

11. adi

Buna iti pun o lista cu ce duc eu pe o zi cu mine,vara -primavara-toamna, evident in fct. de lungimea si tipul traseului, se pot adauga sau scoate unele articole.
    daca faci un calcul constati ca ajungi la 10 kg ..asa lejer.
    rucsacel 20-30 l(are in dotare fluier si husa impermeabila) cu:(vara primavara toamna)
    trusa prim ajutor (10x20x20 cm , aproximativ 1kg , trusa e cumparata, continutul e pus de mine)
    -pansamente sterile, fasa elastica , fasa triunghiulara pt imobilizat membre(poate fi folosita in loc de batic si invers)
    -rola leucoplast bumbac
    -plasturi diferite marimi si tipuri
    -dezinfectatn-apa oxigenata
    -fiola amoniac-f mica f utila in caz de lesin etc.
    -calmante pastile /fiole
    -antihistaminice
    -crema antiinsecte
    -Oximed ,spray
    -visine-picaturi de ochi
    -picaturi de nas
    -digestive, antidiareice
    -aspirina /paracetamol, dezinfectant local pt gat gen decasept/faringosept
    -gel antiinflamator-calmant pt ligamente muschi.
    -manusi sterile,folie liniar din plastic pt masurat(penseta am la briceag)
    -folie de supravietuire

telefon
    portmoneu
    Camelbak 1,5l
    suprapantaloni superlight (in husa au 1ox15cm)
    geaca impermeabila
    ochelari de soare
    ap foto (compact sau dslr..depinde de tura)
    baton energizant sau baton ciocolata
    o punga mica alune
    guma mestecat
    ceva de papa (dupa gusturi si necesitati)
    bandana/batic/caciula/daca e frig o pereche de manusi fleece
    bete telescopice
    daca e mai lunga tura si vremea e mai calda iau si sandale cu mine
    ——————————————————————
    pe mine port asa:
    -tricou sau bluza corp sintetica ca strat de baza
    -fleece 100 sau echivalent.
    -pantaloni softshell sau echivalent, vara pantalon scurt
    -parazapezi daca e nevoie, vara nu port.
    -bocanci 3 sezoane

12. Mihai

Adi – Pentru 3 anotimpuri:
    – tura de o zi rucsacul are cel mult 5 kg la volum de 15 litri
    – tura de 2 zile cu cazare la cabana cel mult 7-8 kg la volum de 15-20 litri
    – tura de 2 zile cu cazare la cort cel mult 10 kg la volum de 20-30 litri (sunt incluse: sac de dormit, saltea, cort, haine de schimb, apa, mancare)

La 30-40 kg esti deja masochist :) Creasta Fagarasului din Turnu in Plaiu Foii a fost parcursa cu rucsac de 50 litri (plus 2 buzunare adiacente) cu maxim de greutate de 21 kg (inclus 3 litri de apa)

13. adi

poti sa faci trail running(creasta fagaras 24 ore fara bagaj :) ) sa nu duci nimic, sau poti sa mergi la trasee alpine unde coarda, 10 bucle, 5 annouri casca si hamul au 10 kg lejer pe langa pune cort, sac, primus , butelie, haine , papa pe cateva zile , etc.
    de ex eu la bicicleta folosesc rucsac de 17 l si e f mic , la ture de o zi am mai mare si la ture lungi am de 80.
    Evident..acum discutia se rezuma cred la ce crezi ca ai nevoie si ce vrei sa duci si ce e pt tine excursie de o zi, pt ca evident la o iesire de 4-5 ore poti renunta la multe din lista mea.
    E corect ca la 40 kg e greu bagajul ,dar am si specificat ca un rucsac greu are 30-40 kg.

14. Mihai

Adi – se pare ca este o confuzie de termeni. Bucle = annou. Annou pt cei mai francofoni. Banuiesc ca annou il interpretezi ca si “expres”. So: semicoarda de 60 metri (3,5 kg)+ 2 bucle de chinga (150 gr) + 2 bucle Dynema (150 gr) + 2 express (200 gr) + 2 carabe (200 gr) + ham (400 gr) + casca (350 gr) = cu aproximatie 5 kg nicidecum 10 kg. Un rucsac greu este acela de 20 kg ! Suficient pt ture de 5-7 zile. Un rucsac de 30-40 kg e o aberatie pentru ture in Romania si nu numai!

15. adi

anou-bucla de chinga pt asigurat la tancuri de stanca, eventual(eventual zic pt ca nu e dinamica :D) pt autoasigurare (selbst).
    bucle , m-am referit la bucle echipat evident.
    eu am coarda mammut 50 m, d=11 mm, are exact 5 kg, daca te uiti la mammut pe site o sa vezi ca o semicoarda de la ei10,2 mm, safe red e modelul are, weight in g/m 69 , la 60 m iese exact 4.12 kg .
    Rock Pillars Moab Lace Up greutate 440g.
    casca mea e grivel are 390 gr
    7 kg aproape.. au casca coarda si papucii…carabe si asa iti fac calcul si iti pun poze pe cantar daca vrei:)
    sac dormit 1850 gr hannah bivak am eu de ex
    cel mai bine sa facem asa, imi spui ce nu e bun din lista mea si e prea mult pt bagaj, si eu le fac poza la toate intinse pe jos si pe urma in rucsc sa vezi cat ocupa si pe un cantar:)ca sa nu tot discutam ed ce si cum degeaba asa:)
    am spus mai sus ca evident potisa nu iei nimic si nu e mare lucru ca la noi vara supravietuiesti fara probleme :)eu am zis 10 kg si am facut lista…daca vrei fac maine pe cantar …
    si pot sa-ti spun ca am investit bani destul de multi tocmai in echipamente usoare, lanterne primusuri bete telescopice , tot e cam cel mai usor de pe piata…dar daca vrei sa le duci atunci se aduna la cantar:)
    o intrebare doresc sa-ti pun :daca mergi in tura 5-7 zile far posibilitate de a lua masa la cabana sau de realimentare pe traseu, cam cat cantareste hrana la tine, si ce tip de hrana folosesti .ma refer daca duci semipreparate sau daca ai alt tip de dieta special pt greutate.
    merci

16. renutzu

si in Bucuresti e sport virus!

ideal e sa ai doua perechi de bocanci, cea de schimb sa fie mai usoara si sa te ajute in cazul in care ai facut bataturi sau ai ceva probleme :) vb din experienta! si asta multumita sotului meu. sandalele – teva imi vine acum in minte – sunt imperios necesare vara! tot pe lista as mai pune o glezniera!!! chiar daca n-ai probleme, nu se stie niciodata, pe munte….orice e posibil. o fasha elastica e la fel de buna si utila, ptr gleze sau genunchi :) si ar mai fi bandana (nu asa se numeste) aceea speciala, care ia multe forme si functionalitati: poate fi caciula, poate fi, fular, bentita s.a.

17. Alexandra

@ ioana si turisticus: Ma bucur foarte tare! :)

@Elena, Renutu si Cornel: multumesc pentru sugestii si completari!

Sper sa ajungem sa avem o lista completa de magazine din toata tara!

18. extensii de par

ma frumoasa lista dar e un pic pricy. eu cred ca se sa ai echipamente cel putin la fel de bune cu bani mai putini. oricum ghetele sunt f bune si rucsacul e f ok.

19. Mihai

Buna Alexandra,

o lista cu magazine o poti gasi aici:
    la sectiunea echipament montan

Sfaturi aici:

Pelerina de ploaie eu nu as recomanda-o pentru parcurgerea unui traseu. Este utila in jurul cortului, pe langa refugiu, cabana eventual mers cu ea pe un platou. Dezavantaje: te incalzesti in ea, nu ai suficienta mobilitate, daca bate vantul iti pune pelerina in cap. Iar pt urcat/coborat este nerecomandata pt ca poti calca pe ea.
    Iti recomand tricouri tehnice si ciorapi tehnici.
    Ti-ai facut un minim de echipament. Acum poti trece la etapa urmatoare incet-incet … urmarind ofertele de la magazinele de specialitate. Asa vei ajunge sa ai pe timp de vara tot echipamentul necesar unei ture de 2 zile la cort intr-un rucsac de 20 litri.
    PS nu recomand cumparaturile online. trebuie sa mergi si sa probezi articolele (incaltaminte, haine, rucsacuri etc).
    Poti adauga si windstopperul, sistem de hidratare cu furtun … care sunt utile. Mai sunt multe de adaugat, completat si in timp le vei descoperi.

Zile frumoase pe munti,
    Mihai

PS lista poate fi imbunatatita :) De ex: izoprenul e cam greu sa il bagi in rucsac. Bateriile de rezerva nu au ce sa caute in buzunare. Cagula e de multe ori mai utila decat caciula …

20. Alexandra

@Mihai

Multumim pentru linkuri! Pe cel cu lista de magazine il ratasem, o sa completez.

Pelerina la care ma refer eu este scurta, nu din aia lunga de poti sa calci pe ea sau sa ti-o ridice vantul. Intr-adevar nu am mentionat. Gecile rezistente la apa sunt varianta ideala, evident, dar in orice caz, acest articol este destinat incepatorilor, care initial poate nu sunt dispusi sa dea bani pe o geaca..

Despre cumparaturile online am spus si eu, in articolul cu rucsacul, ca nu le recomand pentru astfel de articole. Eu nu mi-am luat online decat sacul de dormit.

Evident ca lista poate fi imbunatatita :) Asta e si ideea!

Izoprenul eu il prind pe rucsac, prins cu snur elastic, pe verticala. In interior evident ca nu prea se pune…

Oricum, la urma urmei, cum am si spus, lista e orientativa, si lumea isi organizeaza rucsacul cum vrea si in functie de propriile experiente. Nu e chiar o stiinta exacta mersul pe munte :)

21. Alexandra

Eu zic ca cel mai bine discutiile acestea sa se opreasca aici. Este doar un articol, nu un forum, iar comentariile au deja prea multe randuri :))

Poze cu cantarul si alte grozavii oricum nu pot fi postate aici :)

22. adi

Citez din:

……mai pune echipamentul de catarat si fa un calcul sa vezi ca nu am zis nimic rau -rucsac greu 30-40 kg.
    Putem sa ne oprim, daca doresti in schimb oferta cu cantarul e valabila, sa-mi un mail si cu cel mai mare drag iti dau poze .
    merci.

“BAGAJUL, ANTRENAMENTUL Cand am plecat cu cortul in august 2004 intr-o tura de 7 zile ( nu socotesc cele doua de cate o jumatate de zi la plecare si coborare ) Sibiu-Paltinis- Cindrel- Lotrului-Surianu- Sarmizegetusa- halta Ohaba-Ponor ( intre Petrosani-Hateg ) rucsacul meu avea 26 kg. ( fara apa ) al Marlenei 22. Dar putem cara/am carat la nevoie iarna si mai mult, fara acea senzatie de “sfarseala” si fara setea aceea imperioasa.”

23. adi

Daca-mi e permis sa scriu din nou:)
    daca doriti harti , respectiv hartile de la magazinele de profil , va pot da direct nr. producatorului
    D-na Eniko 0745646060 , la 15 bucati comandate , 10% reducere si pretul e mai mic ca la magazine, la nr mai mare de bucati pret negociabil.Eu ma inteleg cu 2-3 prieteni si luam toate hartile care ne lipsesc sau cele care sunt uzate si le schimbam, odata si merita .Spor.

24. Lemon

Un articol destul de bun pentru un entry level care ar vrea sa faca si el o drumetie lejera prin muntii nostri. Solutia in ansamblu si nu produsul individual mi se pare cel mai important aspect cand plec sa caut si sa cumpar echipament de munte, cand nu am toti banii odata. O observatie, daca articolul este pentru entry level este o distanta de la cer la pamant sa listam Decathlonu alaturi de Himalaya, ca sa nu mai spun de MMSports care dupa parerea mea este Mercedesu in domeniu magazinelor specializate din Romania pentru cine are bani sa-si permita ce vand ei profi.

25. Laura Balaura

Multumesc mult pentru articol, la sfarsitul lunii acesteia plec pe munte si chiar aveam nevoie de niste sfaturi de la cineva cu experienta! :) Daca era dupa mintea mea, uitam si de indispensabila hartie igienica, de alte lucruri nici nu mai zic! :))

26. Lemon

Am uitat sa-ti spun o remarca legata de un produs. Salteaua gonflabila este marimea Large, imprumutata. Probabil mult prea large pentru o femeie, cari degeaba kilograme (196cm). Eu am varianta regular la 183cm. Luata mai ieftin direct de la distribuitorul thermarest in romania sunt mult mai mici MMSports 4 milioane.

27. Himalaya

Sper sa fi corecta si sa-mi publici mesajul pentru ca faci foarte multe confuzii in articol si induci in eroare. As putea spune calitatea unui material este data de experientele celui care il scrie. In ce secol esti daca mai umbli pe munte cu tricouri de bumbac? Nu stii ca bumbacul este de evitat pe munte chiar si vara? Iarna inseamna hipotermie – moarte. Pierderea caldurii datorita prezentei apei pe piele, disconfort, asta inseamna bumbacul. Exista poliesterul, lana marinos. Vad ca ai cumparat numai produse ieftine, incearca sa cumperi si produse adevarate. Patagonia Capilene, Marmot Cocoona sau Smartwool lana. Ce inseamna o jacheta nu prea impermeabila? Nu face compromisuri la performante. Se mai merge cu pelerina? De curiozitate ai incercat umbrele speciale de munte? Betele de trekking le folosesti pentru a proteja articulatia genuchilor, asta este principala functie, apoi cu echilibrarea greutatii in cazul in care ai de carat echipament greu. Parerea mea este ca ar fi trebuit sa nu dai exemple de echipament ca marca, sunt destule mizerii ieftine chiar daca nu le sesizezi. Trebuia sa-l faci la modul general. Decathlonul nu este deloc un loc bun de cumparaturi, bani aruncati degeaba. Talpa Vibram de care te-ai ferit este mai buna decat talpa proprietara Quechua (asta se duce repede, nu reduce deloc pronatia sau supinatia). Cat dai atata face, o sa-ti schimbi curand piesele de echipament. Raman la parerea ca cine iubeste muntele, iese des in natura trebuie sa investeasca in produse performante, de calitate si durabile. Mai ales ca oferta exista. Nu suntem in epoca de piatra.

28. Anonim

Cat m-ar costa o excursie de la Cota 1400 la 2000 pe jos? Poti sa-mi faci un pret total? Ar fi prima mea excursie.

29. Alexandra

Imi pare rau ca vad asa tarziu acest comentariu, se pare ca am avut o problema de notificare pe mail. Mi se pare hilar ca din prima ai presupus ca nu o sa publicam acest comentariu. Noi nu stergem comentariile decat daca contin injuraturi..

Si nici nu m-ar fi deranjat foaret tare acest comentariu daca n-ar fi fost de la “Himalaya”, adica probabil de la magazinul cu acelasi nume. Mi se pare total nepotrivita recomandarea ta de a lua numai echipamente scumpe, avand in vedere ca lucrezi la un magazin in care majoritatea echipamentelor nu sunt chiar ieftine. Cu toate astea eu am cumparat cu incredere lucruri de la voi si probabil o sa o mai fac si pe viitor, desi aroganta vad ca e destul de la locul ei.

Am zis ca e nepotrivita recomandarea pentru ca:

1 la mana, nu toata lumea isi permite sa cumpere cele mai bune si mai scumpe echipamente. Am primit mailuri de la o gramada de oameni care mureau de dorinta de a urca pe munte dar n-aveau bani de cea mai smechera tesatura sau mai stiu eu ce. Abia aveau bani sa isi ia niste bocani de doamne ajuta. Si eu ce trebuia sa le zic? Bai nu poti sa te duci la munte, ca nu ai bani!

2 la mana. Spui ca ce e la Decathlon e de proasta calitate, dar nici nu cred ca ai incercat vreo ceva luat de acolo. Ca in orice magazin, si acolo sunt chestii mai putin bune, pentru orice buzunar, si chestii bune, pe care nu si le permite toata lumea. Au si ei bocanci cu Vibram si multe alte chestii super bune.

In alta ordine de idei, eu am dat aici exemple, cu echipamentele pe care le aveam eu la vremea aia. Si nu am zis ca sunt cele mai bune. Am zis ca asta am eu, si am si precizat pe alocuri ca nu sunt multumita sau ca nu sunt chiar bune. Nu stiu de ce sari asa cu inflacarare legat de tricourile de bumbac. Am si zis ca nu sunt bune si nu le recomand! Si btw mi-am si luat altele intre timp, din poliester. Probabil ar trebui sa actualizez articolul, nu de alta dar vad ca deranjeaza.

Intrebarile de tipul “se mai merge cu pelerina?” sincer… sunt penibile… Da, se mai merge! Nu stiu cat de des mergi tu pe munte cand ploua, dar ai sa observi ca se merge. Repet, nu toata lumea are bani de ultimele fite. Daca inainte sa comentezi pe acest articol, te uitai putin sa vezi cine sunt “astea de la viajoa” si cam cum sunt, si cum e publicul lor, poate intelegeai mai multe..

Iar prezicerea ta cu “o sa-ti schimbi curand piesele de echipament” a fost chiar amuzanta. Te anunt ca de aproape 2 ani de cand am scris articolul asta, nu mi-am schimbat decat cateva din ele. Majoritatea au ramas aceleasi si inca sunt foarte bune.

Dar, ma repet, ca se pare ca ti-a scapat partea asta: echipamentele astea sunt pentru ENTRY LEVEL! Pentru oameni care acuma se apuca sa mearga pe munte si nu isi permit sa investeasca cateva sute de lei pe fiecare echipament, ca nu are cum!! Sunt echipamente pentru ture de nivel usor-mediu. Nu sunt echipamente ca sa urci pe nu stiu ce varf sau sa faci nu stiu ce expeditie cu pretentii.

In final, ca deja m-am lungit prea mult si nu se merita, vreau sa iti spun ca de cand merg pe munte, m-am saturat pana peste cap de cei care au impresia ca le stiu pe toate si stiu ei UN SINGUR MOD de a merge pe munte, de la care daca te abati, esti varza, n-ai experienta, si nu stii nimic. Nu exista un singur mod! Muntele nu exista doar pentru cei ce isi permit lucruri scumpe. Pentru unii chiar si un tricou de 50 de lei e scump!

Experienta nu se masoara in ce ai pe tine. Poti sa ai cele mai scumpe si cele mai bune echipamente care se pot gasi in lumea asta, insa daca nu ai pregatirea necesara, la primul pas gresit ai dat coltul, cu tot cu geaca de 10 milioane.

Last but not least, am facut acea lista de magazine cu echipamente de munte fara sa cer niciun ban de la ele (ceea ce stii foarte bine). Am zis ca o sa ajute oamenii sa stie unde sa se duca. Si chiar i-am ajutat, foarte mult chiar. Si probabil am ajutat si magazinele, pentru ca le-am trimis clienti. Nu de alta, dar asta e un articol extrem de citit si care apare in google printre primele atunci cand cauti pe google “magazine munte” si “echipament munte”. Dar se pare ca unii nu meritau ajutorul meu.

Oricum, eu iti multumesc mult pentru comentariul tau! Am aflat multe din el.

30. Oanna

Salut, foarte bun articolul! Imi place ca e detaliat si are informatia care ne trebuie fiecaruia dintre noi.
    Voiam sa adaug si eu un magazin online la lista ta, http://www.proalpin.ro; oamenii sunt seriosi si prompti, iar produsele sunt toate de calitate. Eu am luat de la ei si sunt tare multumita.

31. Alexandra

Mersi Oana! Da, am aflat si eu intre timp de proalpin! Voi actualiza lista!

32. Alina

Buna Alexandra! Ce sfaturi ai referitor la marimea potrivita pentru bocancii de munte? Picioarele mele sunt cam “ciudate” adica imediat fac bataturi si basici atunci cand merg mult … acum trebuie sa imi achizitionez o pereche noua de incaltari pentru munte si sunt tare nehotarata. Eu port intre 39 si 40 (la unele incaltari ma strange 39 si mi-e bun 40, la unele mi-e mare 40) si mi-e groaza sa nu imi iau ceva sa sa stranga sau din contra sa fie mari si sa imi faca basici la calcai … ai vreun sfat in aceasta privinta?
    Te pup

33. Alina

Buna! Pana la urma mi-am luat o pereche asa http://i41.tinypic.com/14142dw.jpg . Stiu ca ideali pentru munte sunt bocancii care sustin glezna dar am o problema cu tendonul lui Ahile si daca imi apasa ceva pe el in timpul mersului se umfla si ma doare groaznic, de asta prefer incaltarile pana la glezna. I-am luat o tura la purtat dar trebuie neaparat sa imi iau niste sosete potrivite pentru ca am impresia ca mi se misca piciorul in ei cand merg

34. Cosmin

Ideal ar fi ca bocancii sa fie putin mai mari (jumatate de numar) in cazul in care bagi o soseta mai groasa sa nu ai probleme. legat de faptul ca iti fac bataturi ai mare grija la ce sosete folosesti. alea de bumbac fac rani grave, cumpara-ti o pereche de sosete tehnice (undeva la 20 lei/perechea) dar merita pt ca sosetele astea permit miscarea libera a piciorului in bocanc. ti-as fi recomandat niste bocanci de la raichle da din care stiu eu au fost cumparati de mammut si calitatea lor e indoielnica. daca mai gasesti ia-ti ceva gen mt crest care sunt f ok pt 3 sezoane sau ia-ti ceva de la scarpa

35. Alexandra

Imi pare tare rau ca vad asa tarziu acest comentariu, se pare ca am avut o problema de notificare pe mail.

Ca idee, iti recomand sa iei 40. Si eu am exact aceeasi problema. Dar depinde mult de calapodul fiecarui bocanc. Mergi si probeaza si 39 si 40, cu o soseta mai grosuta, de munte, si vei vedea acolo care iti vine mai bine. 39 cu siguranta te va stranga dupa parerea mea.

Nu iti lua sub nicio forma bocanci fara sa probezi.

36. Alexandra

Ah, hai ca nu am vazut ca ti-ai luat deja :)
    Am si eu ceva in genul asta, ca forma ma refer, dar ii folosesc numai pentru ture foarte usoare, in niciun caz pe ture in care intalnesc si teren “mai special”, adica grohotis, lespezi, etc…

Daca zici ca ai probleme cu tendonul, mergi la medic si roaga-l sa-ti recomande o solutie pentru problema ta, ca nu e chiar de joaca. Ori iti va recomanda un tratament, care sa iti permita sa mergi cu bocanci inalti, ori iti va spune ca nu poti purta bocanci inalti, ceea ce e o mare problema dat fiind ca nu e deloc o idee buna ca mergi pe trasee mai dificile cu bocanceii pe care ti-ai luat.

Sper ca intelegi sfatul meu. Numai bine!

37. Ramona

Multumesc frumos pt lista!

Urmeaza sa plecam pt prima data cu copii pe jos cu cortul. Traseul va fi scurt si usor,12 km mers lejer. Am mai fost cu cortul dar in locuri accesibile cu masina(puteam lua vrute si nevrute).

38. Anonim

O gama buna de incercat de articole de munte este Vango- vango.co.uk, aparuta la noi de circa 2 ani. Au produse excelente, o gama grozava de corturi de foarte buna calitate si preturi de concurenta fata de clasicele si benacunoscutele marci ce se gasesc la noi de ani multi. Aceste produse se pot gasi in magzinele: http://www.trakking.ro, http://www.proalpin.ro, http://www.incort.ro
    Va recomand mai ales ca au rewiev-uri foarte bune atat in tara cat si in exterior!

39. Laura

Bună, Adriana! Salutare, munţomani! :)
    Ştie cineva cumva ce s-a întâmplat cu rucsacii Solitaire? De ceva timp nu-i mai găsesc disponibili de cumpărat pe niciun site. Şi mi se păreau cei mai ok ca raport calitate-preţ :( Plus că erau produşi în România (buy local :D!)Eu îl am pe al meu de 2 ani şi nu m-a dezamăgit deloc, tare rău mi-ar părea să nu se mai producă…

40. Alexandra

Nicio problema!

Da, deci.. Solitarie a dat faliment din pacate.. Si eu tot un Solitaire am acum… de fapt nu e, Cristi dar in fine.

41. Ramona

A fost superb! Echipamentul s-a comportat de minune iar copii au rezistat eroic la traseu. Si din fericire inca mai vor sa mearga pe munte cu cortul :)
    Multumesc pt lista,a fost foarte utila pt mine!

42. Laurentiu

Cine detine un card de reduceri la montrek si vrea sa ajute un iubitor de munte adik eu:):):) vas ruga sa-mi dati un semn an_laurentiu e adresa mea de mess.Multumesc si scuze daca sunt off

43. Bogdan

Ptr Alina. mergi si probeaza bocancii, nu iti comanda, mai intai probezi si vezi sa fie destul de lungi in fata, insa sa nu iti fie si prea largi, tot cand ii probezi, ia cu tine sosetelel de munte, ceva mai groase. pt evitarea pataturilor eu si pe cei pe care ii mai stiu, purtam cate doua perechi de sosete, una subtire si una groasa, sau doua subtiri, nu am mai avut bataturi de mult astfel. Neaparat bocancul sa fie cu minim o jumatate de numar mai lung daca nu chiar un numar, pt ca altfel la coborare ai probleme. cat despre calcai daca nu sunt prea lati bocancii, fiind stransi nu vor roade la calcai, in plus ia intodeauna leocoplast la tine, un strad doua de leocoplast la calcai si gata problema, pune leocoplastul imediat ce simti ceva, nu astepta aparitia basicii. dar cu doua perechi de sosete nu cred ca va fi cazul, asta nu din cauza grosimii lor acumulate, si cred ca mai degraba din cauza ca este acel joc intre cele doua perechi de sosete. La fel cum a spus si “Himalaya” perfecta dreptate. bumbacul este de evitat , este foarte bun la sala de sport, sau in alte sportui de durata scurta pt ca absoarbe multa transpiratie, insa o si retine f mult. deci atat tricouri, chiloti dar mai ales sosetele sa nu fie din bumbac pe munte. Acum sunt tot felul de produse, dar asa ca baza si pt cei cu buget redus, lana este mult mai buna, se usuca mai repede dar in special izoleaza si atunci cand este fleasca de uda.

44. Alexandru

Buna Alexandra,

Foarte util acest articol si usor de inteles pentru cei mai putin cunoscatori.